یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۶:۵۲
۰ نفر

کار با حیوانات برای بعضی از آدم‏ها خیلی لذت‏بخش است، آن‏قدر که بخش اصلی زندگی‎شان را با حیوانات می‏گذرانند.

اما فقط دوست داشتن حیوانات کافی نیست؛ برای این کار باید درس خواند و آموزش‏های لازم را دید. در گفت‏و‏گوی کوتاهی، دو کارشناس حیوانات باغ‏وحش از کار و تجربه‏های خود می‎گویند.

اولی کنتون است که در باغ‏وحش کوچک پستانداران  کار می‌کند. گونه‏های مختلفی از پستانداران این‌جا زندگی می‏کنند که به رسیدگی شبانه‏روزی نیاز دارند.

همیشه دلت می‏خواست در باغ‏وحش کار کنی؟

من در یک مزرعه بزرگ شدم که حیوانات زیادی در آن‌جا بودند. پدر و مادر من عاشق حیوانات بودند و من از بچگی میانه خوبی با حیوانات داشتم. از آن زمان می‏دانستم که دوست دارم در آینده کاری مرتبط با حیوانات داشته باشم، اما دقیقاً نمی‏دانستم چه کاری. تا این که در دانشگاه رشته زیست‌شناسی خواندم و بعد به عنوان داوطلب مشغول کار در باغ‏وحش شدم؛ کاری که به آن علاقه‏مند شدم و در آن ماندم.

یک روز معمول کاری‏ات را می‎توانی توصیف کنی؟

من ساعت 6:30 صبح سر کارم هستم و نگاهی به همه حیوانات می‏اندازم تا ببینم اوضاعشان چه‏طور است. بعد غذا دادن و تمیز کردن قفس آنها شروع می‏شود. سپس به درمان حیوانات می‏پردازیم؛ آنها را معاینه می‏کنیم و داروهایشان را می‏دهیم؛ کاری که بین دو تا چهار ساعت طول می‏کشد. بعد مشغول آماده کردن غذای فردای حیوانات می‏شویم. بعد از ناهار و استراحت، هر روز برنامه نمایش پستانداران داریم. حدود یک ساعت زندگی یکی از آنها را توضیح می‌دهیم و فیلم‏های آموزشی پخش می‏کنیم. 

تو با حیوانات ارتباط نزدیکی داری؛ این موضوع زمانی که آنها بیمار می‏شوند یا می‏میرند، اذیتت نمی‏کند؟

چرا، واقعاً سخت است، اما خوب این مسئله بخشی از کار ماست، این که تعدادی از حیوانات بروند. البته به جایش تعداد زیادی از حیوانات هم زاد و ولد می‌کنند که این موضوع خیلی هیجان‏انگیز است.

حرفه سخت

یووان مک‏کن یکی از مسئولان باغ‏وحش دوبلین در ایرلند است. از نظر او عشق به حیوانات کافی نیست و علاوه بر دانش باید انعطاف زیادی هم داشت.  

 چه رشته‏ای در دانشگاه خوانده‌ای؟

من تخصص جانورشناسی گرفتم و بعد از آن دوره‏ای برای یادگیری کار با حیوانات باغ‏وحش گذراندم. الان علاوه بر کار معمول باغ‏وحش، روی رفتار حیوانات هم تحقیق می‏کنم.

به دانش‏آموزانی که به حیوانات علاقه دارند، کار در باغ‏وحش را برای شغل آینده‏ توصیه می‏کنی؟

آنها قبل از هر چیز باید بدانند که این حرفه بسیار سختی است. روزهای تعطیل ندارد، چون مردم برای بازدید روزهای تعطیل را انتخاب می‏کنند. حتی وقت‏هایی که باغ‏وحش بسته است هم ما باید به حیوانات غذا دهیم. پس باز هم برای کارمندان کار هست! باید عاشق حیوانات بود و از بودن با آنها لذت برد، چون بخش اصلی زندگی ما حیوانات هستند و در روز بیشتر وقتمان را با آنها هستیم.

کد خبر 130325
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز